Äänihuulipistokset 23.2.2021

 Tänään minulla oli aika Kuopion yliopistolliseen sairaalaan äänihuulten botouliinipistoshoitoon. Foniatrillani on ollut vaikeuksia löytää oikea paikka ulkokautta, joten hän päätti kokeilla yhteistyössä kurkkulääkärin kanssa pistää sisäkautta. Tähystin vietiin nenän kautta nieluun ja äänihuulet näkyivät monitorissa.  Tätä toimenpidettä ei ole ennen kokeiltu Kuopiossa, eikä minulla ole tietoa kuinka yleistä se on Suomessa. Ääntä parantavaa hoitoa, äänihuulten täyttöä on tehty aiemmin. 

Alkuun puudutettiin nenä. Se tuntui ikävältä, mutta kolme koronatestiä läpikäyneenä toimenpide ei tunutunut testiä pahemmalta. Seuraavaksi puudutettiin kurkku  ja se olikin ikävämmän tuntuinen,  Puudutusainetta suihkutettaessa tuli voimakas yökkäysrefleksi. Sen jälkeen, kun nielu oli puutunut tuli tunne, ettei pysty hengittämään.Tämä meni pian ohi. Seuraavaksi Eija, foniatrini, vei tähystimen nenän kautta nieluun. Kieli vedettiin ulos, sain itse pidellä sitä. Kurkkulääkäri työnsi käyrän neulan, joka oli valmiiksi täytetty botoxilla, nieluuni ja alkoi äänihuulten metsästyksen. Jokin aika siinä meni, mutta toimenpide onnistui täydellisesti kahden lääkärin yhteistyössä. Täysosuma äänihuuliin ja nyt odotan vaikutuksen alkamista. Eija soittaa kuukauden päästä ja tiedutelee toimenpiteen vaikutuksia. 

Viimeiset kuukaudet ovat olleet vaikeita äänenkäytön suhteen. Ääni on ollut erittäin puristeinen, pätkivä ja vapiseva varsinkin töissä. Minulla on ollut ristiriitaa ja kriisejä myös uudessa ammatissani. Olen hakenut paikkaani ja ammatti-identiteetiäni  mikä tuntuu erikoiselta, koska olen ollut työelämässä jo yli 30 vuotta. Työyhteisöni on suhtautunut asiaan empaattisesti ja ymmärtäväisesti.  Ei taida olla iästä kiinni, aikaa menee ammatilliseen kehittymiseen vaikka olisit tehnyt eri alalla töitä vuosikymmenet. Luulen kuitenkin, että ääniongelmani tekee monesta asiasta vaikean. Tiedän,että oma asenne on tärkeä, mutta välillä on hankalaa. Minä olen todella sinnikäs ja sisukas, mutta välillä on vaikeaa tämän vaivan kanssa. 

Olen erityisen kiitollinen foniatrilleni Eija Pajuselle, kun hän järjesti minulle tämän mahdollisuuden! Eija on aina ollut empaattinen ja hyvä lääkäri. Ehkäpä hoitomuodosta on tulevaisuudessa apua myös muille spasmodista dysfoniaa sairastaville, joilla vaste ei tule ulkokautta annettavilla pistoksilla. Spasmodinen dysfonia on harvinainen ja huonosti tunnistettu dystonian muoto. Botuliinihoidolla pystytään helpottamaan huomattavasti sairastuneen äänenkäyttöä ainakin tilapäisesti. Minulla vaikutus on noin kaksi kuukautta. Pistokset uusitaan kolmen kuukauden välein. 

Tässä lopussa kuva asiasta joka voimaannutta ja auttaa jaksamaan: Luonto ja siellä liikuminenen. Kuva on Riisitunturilta tammikuussa 2021.






Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Dystonian vaikutukset jokapäiväiseen elämääni

Fysioterapiassa 8.10

Hoito